Rajoitukset hiljensivät laivamatkustusta

Matkustajia matkustajasillalla saapumassa laivalla Helsinkiin.

Koronan aiheuttamien matkustusrajoitusten takia Helsingin Sataman kokonaismatkustajamäärä jäi 3,7 miljoonaan, mikä oli selvästi vähemmän kuin ensimmäisenä koronavuonna.

Toisena koronapandemiavuonna Suomella oli yhä käytössä tiukkoja matkustusrajoituksia. Schengen-alueen sisärajavalvonta päättyi 25.7.2021, mutta aloitettiin uudelleen 28.12.

Vuonna 2021 Helsingin Sataman kokonaismatkustajamäärä jäi 3 749 000:en. (vertailuluku)

Linjaliikenteessä matkustajia kulki 3,7 miljoonaa, mikä alitti selvästi jopa edellisen koronavuoden matkustajamäärän 21,4 %:lla.

Linjaliikenne 2019 2020 2021 muutos-% 21/20
Tukholma 2 262 000 376 000 399 000 +6,10 %
Tallinna 8 925 000 4 097 000 3 150 000 -23,10 %
Pietari 196 000
Travemünde 158 000 84 000 102 000 +21,40 %
Maarianhamina 48 000 50 000 72 000 +42,80 %
Muut 24 000 149 000 16 000 -89,50 %
YHTEENSÄ 11 614 000 4 757 000 3 738 000 -21,40 %

Tallinnan reitti yhä vilkkain

Totuttuun tapaan suurin osa matkustajista, 3,2 miljoonaa (-23 %), kulki Helsingin ja Tallinnan välisellä reitillä.
Myös pandemian aikana Helsinki ja Tallinna elivät monella tapaa kaksoiskaupunkina, jossa liikkuu paitsi matkailijat, myös työvoima. Suomenlahden yli kulkevalla matkustaja-autolauttaliikenteellä on tärkeä rooli sekä ihmisten että elinkeinoelämän arjessa.

Tukholman reitillä kulki 399 000 matkustajaa (+6,1 %), sillä Suomen ja Ruotsin pääkaupunkien välillä alukset pääsivät liikennöimään vasta kesällä.

Helsingin ja Travemünden välillä liikkui 102 000 matkustajaa (+20,7 %). Helsinki-Pietari reitillä ei kulkenut lainkaan liikennettä vuosina 2020 ja 2021.

Keskustan matkustajasatamien liikenne

2019 2020 2021
Matkustajia linjaliikenteessä 11 614 000 4 553 826 3 507 119
Matkustajia kansainvälisessä risteilyliikenteessä 605 000 11 000
Ajoneuvoja 1 988 000 1 319 000 1 252 000
Laivakäyntejä 5 578 4 330 4 413

Matkustajaliikenne palautuu vähitellen

Matkustajamäärien uskotaan lähtemään palautumaan vuoden 2022 aikana, ja yltävän pandemiaa edeltävälle tasolle 2023 lopulla tai viimeistään vuonna 2024.

Risteilyliikenteen uskotaan toipuvan kaudella 2022 lähelle koronaa edeltänyttä tasoa, ainakin aluskäyntien, jos ei vielä matkustamamäärien osalta.

Lyhyt risteilykausi

Kansainvälinen risteilyalus Artania.

Kansainvälinen risteilyliikenne pääsi maahantulorajoitusten lieventyessä käynnistymään elokuun alussa. Ensimmäinen Helsinkiin saapunut risteilyalus sitten vuoden 2019 oli M/S Artania. Viimeinen alus vieraili Helsingissä 22.10.

Lyhyeksi jääneellä kaudella aluskäyntejä ehti kaikkiaan kertyä 14. Niiden mukana lähes 11 000 kansainvälistä risteilyvierasta sai mahdollisuuden tutustua Helsinkiin ja pääkaupunkiseutuun. Ennätysvuosien matkustajamääristä jäätiin kuitenkin kauas taakse, mikä oli Helsingin ja pääkaupunkiseudun matkailuelinkeinon kannalta erittäin ikävää.

Eniten risteilymatkailijoita saapui Saksasta (80 %), Iso-Britanniasta (GB 11 %) ja USA:sta (6 %).
Lue lisää risteilykaudesta

  • Terveysturvalliseen matkustamiseen valmistauduttiin risteilyalalla huolella. Helsingin Satama oli mukana mm. risteilyvarustamojen ja -agenttien kanssa kehittämässä risteilymatkustukseen terveysturvallista toimintamallia suomeen saapuville aluksille ja matkustajille. Siinä terveysturvallisuus otetaan huomioon kaikessa – niin laivalla kuin maissa vieraillessa. Yhteistyötä tehdään tiiviisti käyntisatamien terveysviranomaisten kanssa. Risteilymatkustuksen terveysturvallinen malli mahdollisti turvallisen risteilykauden.
    Lue lisää risteilykauden alkamisesta.
  • Kansainvälinen risteilyliikenne on yksi merkittävä turismin muoto, jota halutaan kehittää vastuullisesti ja yhteistyössä eri toimijoiden ja sidosryhmien kesken. Helsingin Satamalle on myönnetty kestävästä matkailusta kertova Sustainable Travel Finland -merkki vuonna 2020. Sen toiminatasuunnitelma päivitettiin ja merkki uusittiin 2021.